share
XIN LI - PIANIST
  • Biography-简历
    • Biografie NL
    • Biography EN
    • 中文简历
  • Pianolesson XL pianostudio-钢琴课
    • Hoe geef ik pianoles
    • Pianolesopzet
    • Leerlingenconcert
    • ABRSM
    • EPTA Graadexamen
    • Tips voor ouders
    • Lestarief
    • Pianoles locaties
    • Jaarrooster/vakantie
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ensemble -室内乐
  • Repertoire -资料
    • video
  • upcoming concerts
  • Contact
  • 博客

Eisen aan de studiepiano

Piano spelen is leuk. Het is beter om aan een akoestische piano te studeren en spelen. Wat mij betreft, “leeft” alleen de klank van een akoestisch instrument. Deze klank helpt de kinderen om beter de verschillende klanken te horen.  

Alle leerlingen moeten regelmatig op een gestemde piano kunnen spelen. Ideaal is als de piano bij de leerling thuis staat in een kamer waar de leerling tenminste een keer per dag kan spelen zonder te veel afleiding (bijv. geen TV die aanstaat). Het is ook mogelijk dat de leerling regelmatig ergens anders oefent, (bij de grootouders, bijvoorbeeld).


Picture
Picture
Regelmatig oefenen is noodzakelijk om te groeien, en dus om het spelen leuk te blijven vinden. Ik doe mijn best om opdrachten op maat te geven, en ik verwacht dat de leerling vrijwel elke les vooruitgang maakt en zijn/haar best doet om de opdrachten af te krijgen. Om lestijd te moeten gebruiken als oefentijd is voor jouw kind (en voor mij) inefficiënt en demotiverend.

Over pianooefenen

Herken je dat: je kind begint enthousiast, maar na een paar weken/maanden begint ‘de routine’ van pianospelen. Het nieuwe is ervan af, en discipline moet de bovenhand krijgen. Veel kinderen moeten een drempel over voordat zij gaan spelen. Na vijf minuten pianospelen zitten ze erin. Zij voelen dat zij vooruitgaan, en is het weer leuk.
Je kunt je kind enorm helpen om de drempel lager te maken:
  • Vraag je kind wanneer zij willen spelen elke dag. Laat de pianist de keuze maken, en zorg dat er ruimte is elke dag op dit tijdstip.
  • Zorg voor rust in de kamer waar het kind speelt. Geen televisie en minimale interruptie door broers en zussen.
  • Luister af en toe en toon interesse. Vraag wat de opdracht is en hoe het gaat. Als een opdracht niet duidelijk is, vraag je kind om mij te bellen.
  • Muziek maken is geluid maken. Geef de pianist tenminste een kwartier per dag de ruimte om te experimenteren. Wees niet bang als het lawaaierig klinkt. Muziek is niet altijd netjes. (Er is natuurlijk een verschil tussen fascinatie met klank en lawaai gebruiken om anderen te irriteren.)
  • Geef snel aan als oefenen echt een probleem wordt. Wij kunnen samen een oplossing zoeken. Misschien moet ik mijn verwachtingen beter aanpassen aan de situatie van het kind. Misschien is het beter als de pianist stopt met pianospelen en/of nadenkt over het spelen van een ander instrument.

Achter de piano

Koop een stevige verstelbare kruk: een tweedehands vind je makkelijk op Google of Marktplaats. Als je een nieuwe piano koopt vraag er eentje bij binnen de vraagprijs.

Goede krukhoogte: je kind zit met de ellebogen ongeveer op het niveau van de toetsentoppen.
​
Een goede pianokruk heeft een horizontale zitting. Pas op, want veel stoelen hebben een zitting die naar achteren afloopt; dat is slecht voor de houding! De zitting moet vrij hard zijn: de leerling moet zijn/haar zitbotten kunnen voelen.
Heel jonge kinderen (<6 jaar) spelen vaak staand. Dit is beter dan een slechte zithouding. Bij deze kinderen is het goed om toch af en toe rustig te gaan zitten tijdens het pianospelen. Help je kind daarbij. Je kan ook een verstelbaar voetenbankje kopen voor onder de voeten om een goede zithouding te bevorderen.
Het is een natuurlijk proces; de meeste kinderen zullen op den duur vanzelf langer (rustig) kunnen zitten en concentreren.
Picture
Photos from Steve Bowbrick, Toufik Medjahed, All Things Colorful